17 Νοεμβρίου 2025
Πρωτοβουλία Απλοποίησης Omnibus: Διαπραγματευτική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την απλοποίηση των κανόνων εταιρικής υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας (CSRD) και δέουσας επιμέλειας (CSDDD)
Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας της Επιτροπής για την απλοποίηση των κανόνων βιωσιμότητας των εταιριών (“Omnibus I Initiative”), αλλά και της ήδη διαμορφωμένης θέσης του Συμβουλίου της ΕΕ επί της εν λόγω πρότασης, στις 13 Νοεμβρίου 2025, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη δική του διαπραγματευτική θέση για την απλοποίηση των κανόνων εταιρικής υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας (οδηγία CSRD) και δέουσας επιμέλειας (οδηγία CSDDD). Οι θέσεις του Κοινοβουλίου συνοψίζονται ως εξής:
-Ως προς την CSRD
Σύμφωνα με τη θέση των ευρωβουλευτών, οι υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων βιωσιμότητας θα περιορίζονται πλέον μόνο σε μεγάλες επιχειρήσεις που:
- απασχολούν κατά μέσο όρο πάνω από 1.750 εργαζόμενους, και
- έχουν καθαρό ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 450 εκατ. ευρώ.
Οι ίδιες επιχειρήσεις θα είναι και οι μόνες που θα υποχρεούνται να υποβάλλουν αναφορές βάσει των κανόνων της ευρωπαϊκής «ταξινομίας» για τις βιώσιμες επενδύσεις.
Ειδικά ως προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα επισημαίνεται ότι στην πρόταση του Κοινοβουλίου (Recital 7) τονίζεται η ανάγκη συνέπειας της CSRD με την χρηματοπιστωτική νομοθεσία και ειδικά να μη δημιουργείται υποχρέωση στις τράπεζες να συλλέγουν δεδομένα από εταιρίες εκτός πεδίου CSRD για εποπτικούς σκοπούς ή σκοπούς pillar 3.
Επιπλέον, σύμφωνα με το Κοινοβούλιο, τα πρότυπα υποβολής εκθέσεων ESRS θα πρέπει να απλοποιηθούν, με λιγότερες ποιοτικές πληροφορίες και προαιρετική πλέον την κλαδική (sector-specific) αναφορά.
Παράλληλα, οι μικρότερες εταιρίες προστατεύονται, καθώς οι μεγαλύτεροι πελάτες τους που υπόκεινται στην οδηγία δεν θα μπορούν να ζητούν πρόσθετα στοιχεία πέρα από αυτά που προβλέπονται στα εθελοντικά πρότυπα (“value chain reporting cap”). Όταν δεν είναι διαθέσιμες όλες οι απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την αξιακή αλυσίδα τους, οι υπόχρεες επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να εξηγούν τις προσπάθειες που κατέβαλαν για να λάβουν τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με την αξιακή αλυσίδα τους, τους λόγους για τους οποίους δεν κατέστη δυνατή η λήψη των εν λόγω πληροφοριών και τα σχέδιά τους να λάβουν τις εν λόγω πληροφορίες στο μέλλον.
-Ως προς την CSDDD
Οι υποχρεώσεις δέουσας επιμέλειας, σύμφωνα με την θέση του Κοινοβουλίου, θα ισχύουν μόνο για πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, με:
- περισσότερους από 5.000 εργαζόμενους, και
- καθαρό ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 1,5 δισ. ευρώ.
Οι εταιρίες αυτές θα πρέπει να ακολουθούν προσέγγιση βασισμένη στον κίνδυνο για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση αρνητικών επιπτώσεων στα ανθρώπινα δικαιώματα και στο περιβάλλον, αξιοποιώντας κυρίως ήδη διαθέσιμες πληροφορίες. Αιτήματα για πρόσθετα στοιχεία προς μικρότερους συνεργάτες θα επιτρέπονται μόνο ως «έσχατη λύση».
Σημαντική αλλαγή είναι ότι δεν θα απαιτείται πλέον σχέδιο μετάβασης για την ευθυγράμμιση του επιχειρηματικού μοντέλου με τη Συμφωνία των Παρισίων. Οι κυρώσεις για μη συμμόρφωση θα επιβάλλονται σε εθνικό επίπεδο (όχι ενωσιακό), ενώ οι επιχειρήσεις θα φέρουν πλήρη ευθύνη αποζημίωσης των θυμάτων για τυχόν ζημίες βάσει εθνικής νομοθεσίας.
Επιπλέον, οι ευρωβουλευτές ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργήσει ψηφιακή πύλη μίας στάσης, με δωρεάν πρόσβαση σε πρότυπα & φόρμες, κατευθυντήριες γραμμές και συγκεντρωμένες πληροφορίες για όλες τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων σε επίπεδο ΕΕ, συμπληρωματικά προς το European Single Access Point, ώστε να διευκολύνεται η συμμόρφωση και να μειώνεται το κόστος για τις εταιρίες.
Επόμενα βήματα
Το κείμενο εγκρίθηκε με 382 ψήφους υπέρ, 249 κατά και 13 αποχές και αποτελεί πλέον τη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις επερχόμενες διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο της ΕΕ, οι οποίες ξεκινούν στις 18 Νοεμβρίου 2025, με στόχο την ολοκλήρωση της νομοθεσίας έως το τέλος του 2025.
Το Δελτίο Τύπου του Κοινοβουλίου
